ayyıldız bir hafızın oldun

Din'den, Diyanet'ten, Dünya'dan Dini haberler


  • 03 Temmuz 2017, Pazartesi 12:20
Şerafettin Özdemir

Şerafettin Özdemir

Allah Rasülü Hicret Gecesi Nerede Geceledi?
RESULULLAH (SAV); HİCRET GECESİ EVİNDEN ÇIKTIKTAN SONRA NEREDE GECELEDİ?..
 
 
    " Eğer siz ona ( Resûlullah'a) yardım etmezseniz( bu önemli değil); ona Allah yardım etmiştir: Hani, kafirler onu, iki kişiden biri olarak ( Ebu Bekir ile birlikte Mekke'den) çıkarmışlardı; hani onlar mağaradaydı; o, arkadaşına. Üzülme, çünkü Allah bizimle beraberdir, diyordu. Bunun üzerine Allah ona (sükûnet sağlayan) emniyetini indirdi, onu sizin görmediğiniz bir ordu ile destekledi ve kâfir olanların sözünü alçalttı. Allah'ın sözü ise zaten yücedir. Çünkü Allah üstündür, hikmet sahibidir." ( Tevbe sûresi, âyet 40)
 
    Malum olduğu üzere, Resulullah (sav), hicret esnasında müşrikler tarafından ısrarla takip edilen ve Hz. Ebu Bekir (ra) bir ara sevr mağarasına sığınmışlardı.
 
    Müşriklerin ayak seslerini duyuyorlardı. Hz. Ebu Bekir (ra) korkmuştu. Rivayete göre müşrikler, mağaranın girişindeki örümcek ağı ve güvercin yuvasını görünce, içeride kimse yoktur, diye bırakıp gittiler.
 
    Tüm bu izahlar gerçektir, doğrudur, tasdik etmemek, insanı imansızlığa sevkeder!.. Ama, benim sorum ayrı bir mes'eleyi gündeme taşımaktadır!..
 
    Başlıktan da anlaşılacağı üzere, aziz peygamberimiz, gece evini Hz. Ali'ye bıraktıktan, aynı gece evinden çıktıntan sonra o geceyi nerede geçirmiş, kimle hasbihal etmiş, kim ile fikir, düşünce , plan, proğram , strateji görüş alış verişinde  bulunmuştur?!.. Soru budur, bu mevzuun aydınlığa, vuzuha kavuşması, kavuşturulması lazmdır!.. İsterseniz, mes'eleyi kaynağından öğrenelim?
 
    " Birinci rivayet:  Doğruca Ebû Bekir'in evine gittiğine dairdir. Hicret hususu, aralarında beraberce kararlaştırıldığından ve ilâhî iznin çıkışını beklemekte olduğundan orada Ebu Bekir ile birleştiler. Sevr Dağı'ndaki mağaraya gidip gizlendiler.
 
    İkinci rivayet: Hz. Peygamber o gece evinden çıktı, ertesi günü öğle vakti Ebu Bekir'in evine vardı. Orada etraflıca konuştular. Akşamdan sonra Sevr Dağı'na gidip mağaraya girdiler.
    - Bu rivayetlerin hangisine doğru diyeceğiz?
 
    - İkisine de inananlar var. Zaten hicret kararlaştırılmış olduğuna göre, Hz. Peygamber'in hiç bir yerde eğlenmeyip doğruca Ebu Bekir'in evine gitmesi, oradan da Sevr Dağı'na gitmiş olmaları akıl ve mantığa daha uygun görünüyorsa da ikinci rivayeti zayıflatan bir müeyyide var.
    - O müeyyide nedir?
    - Hz. Aişe'nin bir rivayeti. Hadis ve haberlerinin güvenirliliği ile ünlü Sahîh-i Buharî'de bulunan, tercümesi el- Hakaık'ta, tamamlayıcı bilgi de Hayat-ı Muhammed'de bir araya getirilen bir rivayettir ki; Hz. Peygamber'in öğle vakti, başı örtülü olarak Ebu Bekir'in evine geldiği, orada durumu tekrar gözden geçirip yol hazırlıklarını tamamlayarak, akşamdan sonra, arka kapıdan çıkıp gittikleri hakkındadır.
 
    - Peygamber'e ait her her hususta bu kadının adı ne kadar çok geçiyor. Ne yaman kadınmış! - Risâlet mektebinde, alemlerin hocasından ders alan, o büyük Üstada: " Dininizin yarısını Aişe'den öğreniniz." dediren değerli bir eş.
 
    -Aişe'nin bu rivayetine göre Hz. Peygamber evinden çıktığı gece Sevr Dağı'na gitmemiştir. O halde geceyi, Ebu Bekir'in evine gidinceye kadar olan zamanını nerede ve nasıl geçirmiştir?
 
    İşte tarihçiler ve Siyer yazarları burasını tayin edemiyorlarsa da hayatın bütün dönemleri mazbut olan Peygamber'in bu bir gecelik bölümü karanlık kalıyor.
    - Müslüman yazarlar bundan bahsederken ne diyorlar? - Ahmet Cevdet Paşa, yalnız: " O gece saâdet hanelerinden çıktı ve her nerede eğlendi ise eğlendi" demekle yetinmiştir.
    - Şimdi bu gizlenişe mucize mi diyeceğiz? Hz. Peygamber, hiç bir zaman dünya ile ilgili hususlar için mucizeye baş vurmamış, onunla selâmete ermek istememiştir.
 
    - O halde bu kaybolma konusunda kanaatiniz nedir? - Benim kanaatim değil; olayları birbirine bağlayarak, muhâkeme ve mukayeseden elde edilen tahmine göre, Hz. Peygamber, o gece amcası Abbas'ın evine gitmiştir." ( Hz. Muhammed niçin çok evlendi? E. Rıdvan M.S.Vicdani. Hazr. A. Karatut, Diy. yay.90: say. 90,91,92,93)
 
    Netice olarak;
    Vahyi ve akıl nimetini bir tutan, Hz. Peygamber (sav); " Deveni bağla da sonra tevekkül et." prensibi gereğince, Hz. Ali (ra) 'ı yatağına yatırdıktan sonra, evinden çıkıyor ve Hz. Ebu Bekir'in evinden önce, doğruca o an için kabilesinin lideri olan  amcası Abbas'ın evine giderek Kureyş'in teşebbüs ve kararını, Allah'ın Hicrete izin verdiğini, haber vermiştir.
 
    Takip edilecek yol için Abbas'ın tecrübesinden faydalanmıştır. Allah'ın vahyi, Ebu Bekir'in de beraber Hicret edeceği merkezinde olduğundan, müşriklere görünmeden Ebû  Bekir'le birleşmenin imkânını müzâkere etmiştir.
 
    Resulullah (sav)'in; Hicret gecesi, amcası Abbas'ın evine gitmesi, onunla mes'eleyi müzakere ve muhasebe yapması gizli tutulmuştur. Çünkü, gözü dönmüş bulunan kafirler güruhu, ona da kötülük ve eziyet yapabilirlerdi.
 
    Hakikaten, bu olay önemli bir husustur. Siyer ve meğazin kitaplarında kat'iyyen geçmemektedir. Sadece, Resulullah (sav); evinden çıktıkdan sonra, Hz. Ebu Bekir'in evine gittiği , orada Hicret hazırlıkları yaptığı anlatılmakta ve yazılmaktadır.. 
 
    Halbu ki, yukarı satırlarda da izah edildiği gibi, aziz peygamber, evinden çıktıktan sonra, Hicret yolculuğunun rahat, korkusuz, tehlikesiz bir şekilde cereyan etmesi için , amcası Hz. Abbas'la konuyu görüşmesi, direktif alması, onun tecrübesinden istifade etmesi , bilinmeyen, yazılmayan tarihte önemli bir mevzudur. Selam ve dua ile..
    Şerafettin Özdemir
            

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


NAMAZ VAKİTLERİ
ANKET

Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?

yukarı çık