Reklamı Geç
Advert

DİYANET

Kuruluş ve Tarihi Gelişim

Grup sayfamıza katılmak için >>> TIKLAYINIZ

DiniHaberler.com.tr: Sosyal hayatın vazgeçilmez bir unsuru olan dine dair işlerin yürütülmesi için kurumsal bir hüviyete her hâlükârda ihtiyaç bulunduğu açıktır. Ülkelerde din hizmetlerinin sunumu her ülkenin kendi gelenek ve kültüründen gelen özelliklere göre şekillenmektedir. Türkiye’de din hizmetleri geçmişten günümüze hep bir kamu hizmeti olarak görüle gelmiştir. Osmanlı devleti çoğunluğun dini olan İslam dini ile ilgili işleri olduğu gibi azınlıkların dini işlerini de kamu hizmeti anlayışı içerisinde idare etmiştir.

Osmanlı devletinde İslam dinine dair işler ve Müslümanlara sunulacak din hizmetleri, bir devlet görevlisi olan Şeyhülislam tarafından idare edilmiştir. Şeyhülislamlık, İmparatorluğun son iki asrına gelinceye kadar vakıflar ve din hizmetlerinin yanında adliye ve eğitim hizmetlerini de yürütmüştür. Tanzimat’tan sonra, adliye ve maarif nezaretlerinin kurulmasıyla birlikte Şeyhülislamlığın yetki alanı sadece dini konularla sınırlı hale gelmiştir. Ömürleri boyunca bu hizmeti sürdürmek üzere atanan Şeyhülislamların devlet erkânı arasındaki konumunda zaman içerisinde değişimler olmuş; daimi olarak Divan (Bakanlar Kurulu) üyesi kabul edildikleri zamanlar olduğu gibi, gerektiğinde Divana katıldıkları zamanlar da olmuştur. Son dönemlerde kabine sistemine geçildikten sonra Şeyhülislam, Şer’iye ve Evkaf Nazırı adıyla kabine üyesi sayılmış ve görev süresi, üyesi olduğu hükümetin ömrüne bağlı hale gelmiştir. 

Cumhuriyetin ilanından önce, kurtuluş savaşı ve yeni bir devletin kurulması gibi son derece olağanüstü hallerin yaşandığı bir zaman diliminde kurulan TBMM Hükümeti döneminde de din hizmetleri ihmal edilmemiş, 3 Mayıs 1920 tarihinde oluşturulan hükümette, Osmanlı dönemindeki Şeyhülislamlık ve Evkaf Nezaretinin hizmetlerini deruhte etmek üzere Şer’iye ve Evkaf Vekâleti adı altında bir bakanlık yer almış ve 3 Mart 1924’te Diyanet İşleri Başkanlığı kuruluncaya kadar ülkede din hizmetlerini yürütmüştür. Din hizmetlerinin politikanın dışında ve üstünde tutulması gerektiği düşüncesinden hareketle kaldırılan bu bakanlık, Osmanlı devletindeki Şeyhülislamlık ile Türkiye Cumhuriyetindeki Diyanet İşleri Başkanlığı arasında köprü vazifesi görmüştür.

Cumhuriyetin bir kurumu olmakla birlikte tarihsel kökeni itibarıyla Şeyhülislâmlığa dayanan ve onun geleneksel misyonunu sürdürmek üzere kurulan Diyanet İşleri Başkanlığı’nın görevi, kuruluş kanunu olan 3 Mart 1924 tarihli ve 429 sayılı Kanun’da ‘İslam dininin itikat ve ibadet alanıyla ilgili işleri yürütmek ve dini kurumları idare etmek’ şeklinde ifade edilmiştir. Ülkedeki tüm cami ve mescitlerle bunların görevlilerinin idaresi Başkanlığa verildiği gibi tekke ve zaviyelerle bunların görevlisi olan şeyhlerin idaresi de Başkanlığa verilmiştir. 1925 yılında tekke ve zaviyelerin kapatılması ile birlikte bunlara dair hususlar Başkanlığın görev alanından çıkarılmıştır.

429 sayılı yasa Başkanlık teşkilatı ve kadroları hakkında bir husus içermemiş, ancak 1924-1926 yılları bütçe kanunlarında kadro dereceleri ve sayıları belirtilmeksizin merkez teşkilatında, Reis, Heyet-i Müşavere, memurin-i merkeziye ve müstahdemin-i muhtelife; taşra teşkilatında ise müftiler, müfti müsevvidleri, müstahdemin-i ilmiye, vaizler, dersiamlar ve müftilikler müstahdemini kadroları maaş yekûnu olarak yer almıştır.

1927 Yılı Bütçe Kanunu’nda, 71’i merkezde olmak üzere toplam 7172 adet kadro tahsis edilen Diyanet İşleri Reisliği’nin merkez ve taşra teşkilatlarının idarî yapısı da ilk defa belirtilmiştir. Buna göre, merkez teşkilatında Heyet-i Müşavere ile Tetkik-i Mesâhif Heyeti Reisliği, Müessesât-ı Diniye Müdüriyeti, Memurîn ve Sicil Müdüriyeti, Levâzım Müdüriyeti, Tahrirat ve Evrak Müdüriyeti; taşrada ise vilayet ve kazalarda müftülükler yer almıştır.

1931 Yılı Bütçe Kanunu ile bütün cami ve mescitlerin idaresi ve bunların görevlileri Evkâf Umûm Müdürlüğü’ne devredilmiş ve bu sebeple Dini Müesseseler Müdürlüğü ile Levazım Müdürlüğü’nün personeli, 4081 hayrat hademesi, 26 cuma ve kürsü vaizi kadrolarıyla birlikte Evkâf Umum Müdürlüğü’ne geçmiştir. Alt yapısı zaten oldukça zayıf ve yetersiz bulunan Başkanlık, bu kanunla neredeyse işlevsiz hale gelmiştir. Söz konusu yanlış uygulama 1950 yılına kadar devam etmiştir.

22.06.1935 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 2800 sayılı “Diyanet İşleri Reisliği Teşkilat ve Vazifeleri Hakkında Kanun”, Başkanlığımızın ilk teşkilat kanunudur. Bu kanunda, teşkilatın yapısı, kadro durumu, merkez ve taşra görevlilerinin nitelikleri ve tayin usulleri belirlenmiş, her vilayet ve kazada bir müftü bulunacağı hükme bağlanmış, müftü seçimi usulü belirlenmiştir.

29.04.1950 tarihinde yürürlüğe giren 5634 sayılı Kanunla Diyanet İşleri Reisliği’nin adı “Diyanet İşleri Başkanlığı” olarak değiştirilmiş, Evkâf Umum Müdürlüğü’ne devredilen cami ve mescitlerin idaresi ve cami görevlileri (Hademe-i Hayrat) kadroları yeniden Diyanet İşleri Başkanlığı’na verilmiştir.

1961 Anayasası Diyanet İşleri Başkanlığı'nı Anayasal bir kurum olarak düzenlemiş, genel idare içinde yer vermiş ve bu kurumun, özel kanununda gösterilen görevleri yerine getirmesini öngörmüştür. 1982 Anayasası, ‘Genel idare içinde yer alan Diyanet İşleri Başkanlığı, laiklik ilkesi doğrultusunda, bütün siyasi görüş ve düşünüşlerin dışında kalarak ve milletçe dayanışma ve bütünleşmeyi amaç edinerek, özel kanununda gösterilen görevleri yerine getirir.’ hükmü ile Başkanlığın görevlerini yerine getirirken uyması gereken kıstasları belirlemiş, Başkanlığa tarihi bir misyon yüklemiştir.

5634 sayılı Kanunla oluşturulan Diyanet İşleri Başkanlığı’nın teşkilat ve kadro yapısı 1965 yılına kadar aynen devam etmiştir. 15.08.1965 tarihinde yürürlüğe giren 633 sayılı “Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun” Başkanlığın görevleri noktasında önemli bir açılım getirmiş, İslam dininin ahlak alanı ile işleri yürütmek de görevler arasında sayılmıştır. Kanun’da Başkanlığın görevi, ‘İslâm dininin inançları, ibadet ve ahlâk esasları ile ilgili işleri yürütmek, din konusunda toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmek’ şeklinde ifade edilmiştir. Bu Kanunla, Başkanlıkla ilgili mevzuat tek metinde toplanmıştır. Daha sonraki yıllarda da ihtiyaca binaen eğitim merkezi müdürlüğü, hac işleri müdürlüğü gibi yeni birimler Bakanlar Kurulu kararlarıyla teşkilata ilave olmuştur.

26 Mart 1976 tarihli ve 1982 sayılı Kanun’la 633 sayılı Kanun’da bazı önemli yenilikler ve değişiklikler yapılmış ancak bu Kanun, Anayasa Mahkemesi’nin 18.12.1979 tarihli ve E.79/25-K:79/46 sayılı kararıyla usul yönünden iptal edilmiştir. Meydana gelen hukukî boşluk ancak 01.07.2010 tarihli ve 6002 sayılı Kanun ile 31 yıl sonra doldurulabilmiştir.

24.02.1978 tarihli ve 7/14656 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile bazı birimler daire başkanlığına dönüştürülmüş, eğitim merkezlerinin sayısı 5’e çıkarılmış ve ilk defa 10 adet Yurtdışı Din Hizmetleri Müşavirliği kadrosu ihdas edilerek, Başkanlığın yurtdışında da teşkilatlanması sağlanmıştır.

14.12.1983 tarihli Resmî Gazete’nin mükerrer sayısında yayımlanan 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki sayılan cetvellerde Başkanlığımıza tahsis edilen kadrolar da yayımlanmış ve 3046 sayılı “Bakanlıkların Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun”a uygun olarak Başkanlık yeniden teşkilatlandırılmıştır. Bu çerçevede, merkez teşkilatı bir Başkan, beş başkan yardımcısı, beş danışma ve denetim birimi, beş ana hizmet birimi ve dört yardımcı hizmetler birimi şeklinde; taşra teşkilatı 67 il müftülüğü, 582 ilçe müftülüğü ve 7 eğitim merkezi müdürlüğü şeklinde; yurt dışı teşkilatı ise 16 din hizmetleri müşavirliği ve 17 din hizmetleri ataşeliği şeklinde oluşturulmuştur.

Başkanlığın mevcut teşkilat yapısı, 633 sayılı Kanun’da çok kapsamlı değişiklikler yapan 01.07.2010 tarihli ve 6002 sayılı Kanun ile belirlenmiştir. Söz konusu Kanun Başkanlığa çok önemli kazanımlar sağlamıştır. Başkanlık, hiyerarşik olarak genel müdürlük seviyesinden müsteşarlık seviyesine yükseltilmiş, iki sürekli kurula ilaveten dokuz adedi genel müdürlük seviyesinde olmak üzere on dört hizmet birimi oluşturulmuştur. Başkanın görev süresi 5 yıl ile sınırlandırılmış, bir kişinin en fazla iki kez bu göreve getirilebileceği hükme bağlanmıştır. Başkan yardımcılarının sayısı üçe düşürülmüştür. Din İşleri Yüksek Kurulu için üye seçimini yapacak heyetin kapsamı genişletilmiş, teşkilatın her kademesinden temsilcilerin katılımı sağlanmıştır. Gerek Din İşleri Yüksek Kurulu gerekse diğer birimlere verilen yeni birçok görevle uluslararası alanda etkin bir din hizmeti sunmanın yasal alt yapısı oluşturulmuştur.

Bu bağlamda, çağımızda din hizmeti sunmanın bir gereği olarak cami dışı din hizmetlerinin önü açılmış, Başkanlık personelinin hizmet içi eğitimleri için gerekli alt yapı hazırlanmış, radyo ve televizyon kurulması Başkanlığa bir görev olarak verilmiştir. Başkanlık, toplumu din konusunda aydınlatma noktasında her türlü imkândan yararlanmaya memur edilmiştir. Modern yönetimin bir gereği olarak insan kaynakları yönetim sistemi benimsenmiş ve personelin kariyer sistemine göre alınarak yetiştirilmesi sağlanmıştır. Başkanlığın ihtiyaç duyduğu kadrolar ihdas edilerek personelin yıllardır mağdur durumda bulunduğu özlük hakları istenildiği gibi olmasa da iyileştirilmiştir. Özetle, söz konusu Kanun din hizmetlerinin önünü açmış, engel görülebilecek bazı hususları bertaraf etmiş, personelin uygun bir ortamda hizmet etmesini sağlamıştır.

 

Prof. Dr. Mehmet GÖRMEZ

 

Prof. Dr. Mehmet GÖRMEZ

Prof. Dr. Mehmet GÖRMEZ(11.11.2010-...)

 

1 Ocak 1959'da Nizip-Gaziantep'te doğdu.

İlköğrenimini Nizip'te, orta öğrenimini Gaziantep'te tamamladı.

1983'te Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesinde yüksek öğrenime başladı.

1987'de yüksek öğrenimini tamamlayarak, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Temel İslâm Bilimleri Bölümü Hadis Anabilim Dalında yüksek lisansa başladı.

Kırıkkale ve Ankarada Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı olarak memuriyet görevlerinde bulundu.

1988'de bir yıl süreyle Milli Eğitim Bakanlığının tahsis ettiği bursla Kahire Üniversitesinde inceleme ve araştırmalarda bulundu.

1990'da "Musa Carullah Bigiyef, Hayatı, Fikirleri ve Eserleri" adlı tezi ile yüksek lisansını tamamladı.

1990'da başladığı Doktora öğrenimini, 1995'te "Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu" adlı teziyle tamamladı.

Doktora çalışması, 1996'da Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Birincilik Ödülü aldı.

1995–1997 yıllarında Ahmet Yesevi Üniversitesi İlâhiyat Fakültesinde dersler verdi.

Anadolu Üniversitesi İlâhiyat önlisans programının hazırlanmasında görev aldı.

1997–1998 yıllarında inceleme ve araştırmalar yapmak üzere İngiltere'de bulundu

1998'de yardımcı doçent, 1999'da doçent, 2006'da profesör unvanını aldı.

2001–2003 yıllarında Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesinde dersler verdi.

13.08.2003'tarihinden itibaren Diyanet İşleri Başkan Yardımcılığı görevine sürdüren Prof. Dr. Mehmet Görmez,

11.11.2010 tarihinde Diyanet İşleri Başkanı olarak atandı.

Yayınlanmış birçok eseri bulunan Prof. Dr. Mehmet Görmez evli ve üç çocuk babası olup Arapça ve İngilizce bilmektedir.

YAYINLANMIŞ ESERLERİ

Sünnet ve Hadisin Aktüel Değeri, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2006.

Gazzâli'de Sünnet Hadis ve Yorum, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2006.

Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara I. Baskı 1997, II. Baskı 2000.

Musa Carullah Bigiyef, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1994.

İslâm Dininin Temel Kaynakları -Sünnet/Hadis-, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, İlâhiyat Önlisans Ders Kitabı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 1999.

YABANCI DİLDE YAYINLANMIŞ KİTAP

Musa Carullah Bigiyef, (Bu eser Rusça’ya çevrilip 2003’de basılmıştır.)

YAYINLANMIŞ KİTAP ÇEVİRİLERİ

Kitâbu's-Sünne, (Arapça: Musa Carullah'tan), Ankara Okulu Yayınları, Ankara I. Baskı, 1998, II. Baskı 2000.

Sünnet Müdafaası I-II, (Arapça: Muhammed Ebû Şehbe'den), Mehmet Emin Özafşar ile birlikte, Rehber Yayınları, Ankara 1990.

Kur'an-ı Kerim Âyet-i Kerimelerinin Nurları Huzurunda Hâtun, (Musa Carullah'tan), Kitâbiyât Yayınları, Ankara I. Baskı 2000, II. Baskı 2001.  

Kitâbu'z-Zühd, (Arapça: İmam Ahmed b. Hanbel'den), Mehmet Emin Özafşar ile birlikte, İz Yayıncılık, İstanbul 1993, I-II.

BAZI MAKALELERİ

"What Directed The Classic Orientalism Into Hadith Research", The Muslim World, U.S.A, 2006.

"Islamophobia: New Form of Anti-Semitism",  Leuven Academic Querterly, Brussels 2005.

"Europaische Integration und Wertewandel" Kitapta bölüm yazarlığı, Almanya.

"Islam and The Religious Other", Comparative Studies in Society and History, USA, 2006.

"İşkâliyetu'l-Menhec fi Fehmi's-Sunne ve'l-Ahâdis", el-Buhus el-İslâmiye, Amman, 2004.

"Hz. Peygamber'in Bir Din Tanımı", Diyanet İlmi Dergi, Hz. Muhammed Özel Sayısı, Ankara 2003.

"Ebû Zerr el-Gıfârî Biyografileri Üzerine", İslâmiyât, V (2002) sayı:2, Ankara 2002.

"Klasik Oryantalizmi Hadis Araştırmalarına Sevkeden Temel Faktörler Üzerine", İslâmiyât, III (2000) sayı:1, Ankara 2000.

 "Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu ve Yeni Bir Metodoloji için Atılması Gereken Adımlar, İslâmi Araştırmalar, c.X, sayı:1.2.3.

"Gazâli Felsefesinde Varlık Mertebeleri Bakımından Hadislerin Anlaşılması ve Yorumlanması", AÜİF Dergisi, c.XXXIX, Ankara 1999.

"Ebu Reyye ve Kitabı Üzerine", (Mehmet Emin Özafşar ile birlikte), İslâmi Araştırmalar, c.V, sayı:1, Ankara 1991.

"Er-Risâle ve Türkçe Tercümesi Üzerine", İslâmi Araştırmalar, c.II, sayı:8, Ankara 1988.

"Sünnet Üzerine Bir Kitap ve Bir Açıkoturum", (Çeviri) İslâmi Araştırmalar, c.V, sayı:2, Ankara 1991.


"Musa Carullah Bigiyef'ten Tarihçi Yazar Cemal Kutay'a Cevap", İslâmiyât, I(1998) sayı:2, Ankara 1998.

"Fıkhu'l-Hadis", Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, c.XII, İstanbul 1995, s.547-549.

"Musa Carullah Bigiyef ve Kur'an-ı Kerim Âyet-i Kerimeleri Huzurunda Hatun Kitabı", İslâmi Araştırmalar, c.VI, sayı:4, Ankara 1993.

ULUSLARARASI YAYINLANMIŞ BİLDİRİLER

"Islam and The Religious Other", 17. İslâmi İşler Yüksek Konseyi Genel Konferansı, 17-20 Nisan 2005, Kahire-Mısır.

"Mevkıfu'd-Devleti'l-Osmâniyyeti ve Nazratuha'l-Mütesâmihat ticâhe müntesebi'l-Edyâni's-Semâviyyeti ve'l-Mezâhibi'l-Muhtelifeti", "Ed-Devletu'l-Osmâniyyetu ve't-Tesâmuhu'd-Dîniyyu", İslâm Medeniyetinde Hoşgörü Konferansı, 28 Nisan-1 Mayıs 2004, Kahire-Mısır.

"İ'tirâfu'l-İslâmî bi'l-Âhar", 17. İslâmi İşler Yüksek Konseyi Genel Konferansı, 17-20 Nisan 2005, Kahire-Mısır.

"Hadislerde Delâlet Sorunu", Güncel Dini Meseleler Birinci İhtisas Toplantısı, 02-06 Ekim 2002, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2004.

"Religious Divirsity", The Second Meeting of European Council of Religious Leaders (ECRL)/ Religious for Peace, Sarajoevo, Bosnia-Herzegovina 29 September-1 October 2003.

"The Religious Affairs Directory And Puplic Order", Ministerul Culturii Si Cultelor, Bucarest, ROMANIA, 15-17 JUNİE 2004. 

"Din, Kimlik ve Diyanet İşleri Başkanlığı", VI. Avrasya İslâm Şûrası, İstanbul, 2005.

"Sesli ve Görüntülü Dinî Yayıncılık Açısından Diyanet İşleri Başkanlığı", I. Uluslararası Dini Yayınlar Kongresi, 05-07 Kasım 2004-Ankara, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2005. 35-38 ve 425.

"Türkiye ve Avrupa'da Çok Dinli Yaşam -Geçmişten Günümüze-", Konrad Adenauer Vakfı Açılış Konferansı, 24-25 Kasım 2005 Ankara Dedeman Otel.

"Çoğulcu Bir Toplumda Farklı Din Mensupları Arasındaki İlişkiler ve İslâm", Orta Asya'da İslâm, Uluslararası Sempozyumu, Türkiye Diyanet Vakfı Oş Devlet Üniversitesi, Oş Devlet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesinin 11. Kuruluş Yıldönümü Münasebetiyle, 20-22 Mayıs 2004, Kırgızistan.

"İslâm Tecdid Geleneği ve Musa Carullah Bigiyef", Ölümünün 50. Yılında Musa Carullah Bigiyef, TDV Yayınları, Ankara 2002, s.123-128.

"Musa Carullah'ın Sünnet Anlayışı" Ölümünün 50. Yılında Musa Carullah Bigiyef, TDV Yayınları, Ankara 2002, s.97-100. 

ULUSAL YAYINLANMIŞ BİLDİRİLER

"Sünnetin Kaynak Değerini Temellendirme Sorunu", (Kitapta Bölüm), İSAM, İstanbul 2006.

"Ahlâk ve Hadis", İslâm'ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu, TDV Yayınları, Ankara 2003.

"Hadis ve Semantik", Günümüzde Sünnetin Anlaşılması, Kur'an Araştırmaları Vakfı, KURAV Yayınları, Bursa 2005.

"Hadis İlmi ve İslâmi İlimler", Modern Dönemde Dini İlimlerin Temel Meseleleri Sempozyumu, İSAM, 16 Nisan 2005, İstanbul. (Yayım Aşamasında)

"Çağdaş Dünyada Kadın Problemleri ile İlgili Dini Tartışmalar", Güncel Dini Meseleler İstişare Toplantısı-I, 15-18 Mayıs 2002 İstanbul, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2004.

"Hz. Peygamber'i Örnek Almak ve Sünnete Tabi Olmanın Anlamı Üzerine", Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Üçüncü Bine Girerken İslâm Sempozyumu, Ankara 28-29 Nisan 2000.

"Eş Olarak Hz. Muhammed", Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1998

"İnanç Özgürlüğü ve Misyonerlik", Türk Dünyasında Misyonerlik Sempozyumu, Diyanet İşleri Başkanlığı ve Çanakkale 18 Mart Üniversitesi İlâhiyat Fakültesinin Ortaklaşa Düzenlediği Sempozyum, 15 Nisan 2005, Çanakkale.

 "Avrupa Birliği Sürecinde Sosyal Hayat ve Din", III. Din Şûrası, 20-24 Eylül 2004-Ankara, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2005.  

"Şihabuddin Mercâni", İdil-Ural Türk Aydınları Sempozyumu, Ahmet Yesevi Üniversitesi Yayınları, Ankara, 01 Nisan 2000.

"İlim ve Devlet Adamı Olarak Bedruddin Aynî", Türk Tarih ve Kültüründe Gaziantep Sempozyumu, 24-25 Mayıs 1996.                                   

Web: www.mehmetgormez.com

 

Prof.Dr. Hasan Kamil YILMAZ

DİYANET İŞLERİ BAŞKAN YARDIMCISI 
Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ

1952 İzmit/Karaabdülbaki doğumlu. 1963’te Akmeşe Bölge İlkokulu’nu, 1970’te Adapazarı İmam Hatip Lisesi’ni bitirdi. Aynı yıl İzmit Sarımeşe Köyünde üç ay süreyle imam-hatiplik yaptı. 1974’te İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü’nden mezun oldu. 1974-77 yılları arasında Bakırköy Şenlikköy Ortaokulunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenliği, Gaziosmanpaşa İmam Hatip Lisesi’nde meslek dersleri öğretmenliği ve müdür yardımcılığı yaptı. Kasım 1976’da açılan asistanlık imtihanını kazandı ve 01 Şubat 1977’de İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü Tasavvuf ve Tarihi asistanı olarak göreve başladı. Vatani görevini Mart-Temmuz 1981’de Burdur’da kısa dönem olarak tamamladı. Mayıs 1983’te Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Doktor” unvanını kazandı. Aynı yıl M.Ü.İlahiyat Fakültesinde “Yardımcı Doçent” oldu. 

1986-1987 yılları arasında bir yıl süreyle sahasında araştırmalar yapmak ve incelemelerde bulunmak üzere Mısır’a gitti. 1989’da “Doçent”, 1996’da “Profesör” oldu.

Neşredilmiş yirmiyi aşkın eseri, muhtelif dergilerde yayınlanmış makaleleri, ansiklopedi maddeleri, ulusal ve uluslar arası düzeyde çeşitli bilimsel toplantılarda sunulmuş pek çok tebliğleri bulunmaktadır.

Eserlerinden ve makalelerinden bir kısmı İngilizce, Rusça, İtalyanca, Macarca ve Arnavutça’ya tercüme edilmiş, Kazak ve Azeri dillerine uyarlanmıştır.

30 Aralık 2010 tarihinde yaklaşık 34 yıl görev yaptığı Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyeliğinden T.C. Diyanet İşleri Başkan Yardımcılığına atandı. Halen bu görevi sürdürmektedir. Evli ve beş çocuk babasıdır.

 

ESERLERİ
A. Telifler
1. Azîz Mahmûd Hüdâyî ve Celvetiyye Tarikatı
2. Tasavvufî Hadis Şerhleri
3. Peygamberimiz ve Günlük Hayatı
4. Nefs Terbiyesinde Açlık ve Az Yemek
5. Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar
6. Gönül Erleri 1-2
7. Altın Silsile
8. Tasavvuf Meseleleri
9. Rûhânî Hayat
10. Tasavvufî Bakış
11. Gönül Penceresinden
12. Dinle Neyden – Mesnevî Sohbetleri
13. Çağları Aşan Mevlânâ Çağrısı
14. Marifetullah
15. 300 Soruda Tasavvufi Hayat

B. Tercümeler
16. Delilleriyle Marifet Yolu/Ahmed er-Rifâî’den
17. İlim, Amel, Seyr u Sülûk/Aziz Mahmud Hüdâyî’den
18. Tasavvufun Esasları Avârif Tercümesi (İrfan Gündüz ile birlikte)/Sühreverdî’den
19. İslâm Tasavvufu el-Luma’ Tercümesi/Serrâc’dan
 20. Rûhu’l-beyân/Bursevî’den I. c 
 21. Kırk Hadis Şerhi Metin ve Tercüme/Konevî’den

C. Neşir/Edisyon
22. İman Hakikatleri Etrafında Suallere Cevaplar/İsmail Fennî Ertuğrul
23. Mektûbât/M. Esad Erbîlî (İrfan Gündüz ile birlikte)
24. Rûhu’l-beyân/Bursevî’den I-XIII. cildler
25. Uluslararası Aziz Mahmud Hüdâyî Sempozyumu I-II, İstanbul 2005

Prof.Dr. Mehmet Emin ÖZAFŞAR

DİYANET İŞLERİ BAŞKAN YARDIMCISI
Prof. Dr. Mehmet Emin ÖZAFŞAR
 
 25.02.1963’te Bolu’nun Gerede İlçesinde doğdu. İlköğrenimini Ankara’da İhsan Sungu İlkokulunda tamamladı. 1982 yılında Ankara İmam-Hatip Lisesinden mezun oldu. Aynı yıl Diyanet İşleri Başkanlığı emrinde imam-hatip olarak görev aldı. Üniversite tahsiline başlayınca bu görevinden ayrıldı. 1987 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesini bitirdi. Aynı yıl Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hadis Anabilim Dalında Yüksek Lisans öğrenimine başladı.
1988 yılında Milli Eğitim Bakanlığı yurt dışı sınavını kazanarak bir yıl süre ile Kahire Üniversitesinde inceleme ve araştırmalarda bulundu. 1989 yılında “Zahid el-Kevseri, Hayatı, Eserleri, Fikirleri ve Hadisçiliği” başlıklı tezi ile Yüksek Lisansını tamamladı ve doktora çalışmasına başladı. Bir müddet Vakıflar Genel Müdürlüğü Kültür ve Tescil Subesinde mütercim olarak çalıştı (1990). 1991 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hadis Anabilim Dalında Araştırma Görevlisi olarak göreve başladı. 1994 yılında askerlik görevini yaptı. 1995’te “Fıkhî Hadisler ve Değerlendirilmesindeki Esaslar” adlı teziyle Hadis Doktoru oldu. 1996-1998 yıllarında Kırgızistan Osh İlahiyat Fakültesinin Türkiye’de öğrenim gören talebelerine “Hadis Usûlü” ve “Hadis Tarihi” dersleri verdi. 1997-1998 yıllarında inceleme ve araştırmalar yapmak üzere İngiltere’de bulundu.
26.11.1999’da Hadis Doçenti oldu. 2006 yılında Profesör oldu. 2002-2007 yıllarında Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesinde misafir öğretim üyesi olarak dersler verdi, halen de vermektedir. 20-24 Eylül 2004’te gerçekleştirilen III. Din Şûrası’na üye olarak katıldı. 2005-2007 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğünde müfredat çalışmalarında görev aldı. 2004-2007 yıllarında Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Kurulu Sekreterliği görevini yürüttü. Diyanet İşleri Başkanlığı Din Eğitimi Dairesince yürütülen Kur’an Kursları, Hizmet İçi Eğitim Kursları ve İhtisas Kursları program çalışmalarına katkı yaptı. Kuruluşundan itibaren islâmiyât dergisi yayın kurulu üyeliği yaptı; 2006’dan bu yana aynı derginin Genel Yayın Yönetmenliğini yürüttü. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Fakülte Kurulu ve Yönetim Kurulu üyelikleri yaptı. Hâlen Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi olarak lisans, yüksek lisans ve doktora dersleri vermektedir.
Basılmış altı eseri ile yurt içi ve yurt dışı bilimsel dergilerde yayımlanan pek çok makalesi bulunan Prof. Dr. Mehmet Emin Özafşar, 23.10.2007’de Diyanet İşleri Başkan Yardımcılığı görevine atandı. Bu görevi yürütürken Başkanlığın 6002 sayılı kanunla yeniden yapılanmasıyla tekrar Diyanet İşleri Başkan Yardımcılığına atanan Özafşar, evli ve üç çocuk babası olup İngilizce ve Arapça bilmektedir.
Yayınlanmış Bazı Kitap ve Makaleleri:
1. Hadis ve Kültür Yazıları, (Kitâbiyât yay., Ankara-2004, s. 183.)
2. Hadisi Yeniden Düşünmek, Fikhî Hadisler Bağlamında Bir İnceleme (Ankara Okulu Yay. II. Bsk., Ankara-2000, s. 375.)
3. İdeolojik Hadisçiliğin Tarihi Arka Planı, (Ankara Okulu Yay. Ankara-1999, s. 175.)
4. Oryantalist Yaklaşıma İtirazlar, Bir Sünnet Savunusu ya da Sünnet’e İçerden Bakış, Araştırma Yay. Ankara-1999, s. 143.)
5. Sünnet’in Neliği Sorununa Metodik Bir Yaklaşım, Malik’in Muvatta’ı Özelinde, (M. Yusuf Guraya, Ankara Okulu Yay. Ankara-1999, s. 149.[İngilizce’den Çeviri])
6. Sünnet Müdafası, I-II, (Ebu Şehbe, Ankara-1990) (Arapça’dan müşterek çeviri.)
7. ‘Rivâyet İlimlerinde Eser Karizması ve Müslim’in el-Câmiu’s-Sahîh’i’, (A.Ü. Ilahiyat Fakültesi Dergisi, XXXIX (1999) s. 287-356.)
8. ‘Hadis’in Neliği Sorunu ve Akademik Hadisçilik’, (İslâmiyât, c. III, sayı 1 (2000) s. 33-53.)
9. ‘‘Kültür Tarihimizde Re’y Eser Çatışması, Dini, Psikolojik, Sosyo-kültürel Temelleri’, A.Ü.İlahiyat Fakültesi Dergisi, XLI (2000.)
10. ‘Hadisçilerin Peygamber Tasavvuru/Anlayışı’, (Diyanet İlmi Dergi (özel sayı) Ankara-2000, s. 307-330.)
11. ‘Hadis Tarihinde Kadın Gerçeği Üzerine’, (İslâmi Araştırmalar, XIII (2000) sayı 2, s. 189-202.)
12. ‘Hadis İlminde Alan Evrilmesi’, (İslâmiyât, 6 (2003) sayı 4, s. 105-120.)
13. ‘Osmanlı Eğitim, Kültür ve Sanat Hayatında Hadis’, Türkler Ansiklopedisi, XI (2002), s. 356-369).
14. ‘Three Stages in the History of Science of Hadith’, (Muslim Education Quarterley, Volume 22 (2006) no. 2.)

İstatistikler

 

İstatistiksel Tablolar (31.12.2014 tarihi itibariyle)

 
Personel
Cami
Kur'an Kursu

Hac

Din Hizmetleri

Bütçe

 

Ulusal Veri Yayımlama Takvimi

 

Grup sayfamıza katılmak için >>> TIKLAYINIZ

DiniHaberler.com.tr:

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Haftanın Hutbesi, 'ÖMRÜMÜZÜ RAMAZAN KILABİLMEK'
Haftanın Hutbesi, 'ÖMRÜMÜZÜ RAMAZAN KILABİLMEK'
Diyanet 23.06.2017 Tarihli Cuma Hutbesi
Diyanet 23.06.2017 Tarihli Cuma Hutbesi