İslam'dan Önceki Dinler'de Oruç İbadeti

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
0
Din, iman ve ruhsal motivasyon insan fıtratının en tabii ihtiyaçlarındandır. İnanma, ibadet etme ve tapınma duygusu insanlık tarihi ile eş zamanlıdır. İnsan fıtratı bu temel özelliklerle donatı

Din, iman ve ruhsal motivasyon insan fıtratının en tabii ihtiyaçlarındandır.

İnanma, ibadet etme ve tapınma duygusu insanlık tarihi ile eş zamanlıdır. İnsan fıtratı bu temel özelliklerle donatılmıştır. Bu noktadan hareketle insan, hak veya batıl kendisine bir tapınma aracı bulmuş ve aynı doğrultuda ibadetlerini ifa etmeye çalışmıştır.

İbadetlerin tarihini incelediğimizde, İslam’dan önce yaşayan bütün hak ve batıl dinlerin mensuplarında oruç ibadetinin varlığı dikkatimizi çeker. Nitekim Kur’an-ı Kerim bu konuyu daha açık bir şekilde ifade eder. “Ey iman edenler! Oruç, sizden önce gelip geçmiş ümmetlere farz kılındığı gibi, size de farz kılındı.

Umulur ki korunursunuz” (1)...

İslam’dan önceki semavi din mensuplarının ibadet yükümlülüklerinin daha ağır ve meşakkatli olduğu hususu ayeti kerimede “Bizden önce geçmiş ümmetlere yüklediğin ağır yükü bize yükleme ey Rabbimiz” (2) şeklinde açıklanmaktadır. İsrail oğulları mallarının 4/1’ini zekât vergisi olarak vermeleri gerekirdi. Elbiselerine isabet eden necasetin; ancak dokunduğu yerin kesilmesi ile temizlenirdi.

( 3 ) Bu misalleri çoğaltmak mümkündür...

Kur’an-ı Kerim; Yahudilikte – konuşmama – orucunun bulunduğundan bahseder. Hz. Meryem ile ilgili kıssada “Ben çok merhametli olan Allah’a oruç adadım, artık bu gün hiçbir insanla konuşmayacağım” (4) ayeti kerimesi ile (savm-ı samt) konuşmama orucundan bahseder.

..Tevrat’ta zikredilen oruçların bazısı matem alameti ve bazısı da tehlikeler karşısında tazarru ve niyaz için olduğu anlaşılıyor.

Bazı sofu Musevilerin, mabedin yıkılması ve Tevrat’ın yakılmasıyla ilahi isme vuku bulan hürmetsizliğin anısına her Pazartesi ve Perşembe günleri oruç tuttukları görülmektedir. (5) Buna tepki ve karşı koyma oruçları diyebiliriz. Açlık grevleri de buna benzer bir tutumdur.

..Dinler tarihine göre, eski milletler, orucu çok büyük ibadet şekli olarak kabul ederlerdi.

Eski Mısırlılar, Çinliler, Hintliler bütün bayram günlerinde oruç tutarlardı. Çinliler, fitne ve fesat zamanlarında kendilerini korumak amacıyla, oruç tutarlardı. Yunanlılar ve Romalılar da diğer milletler gibi oruç ibadetine gerekli önemi verirlerdi.

İçtimai felaketleri üzerlerinden atmak için oruca sıkı bir şekilde sarılırlardı. Brahmanlar hastaları ve çok yaşlıları dahi oruçtan muaf tutmazlardı. Bunlardan bir taife ise zor işlerle uğraşarak nefsani arzularını yenmeye çalışırlar, 15 gün mütemadiyen oruç tutarlardı.

Bu sure zarfında bir yudum sudan başka hiçbir şey tatmazlar ve zerre kadar gıda almazlardı. Tibetli Budistler de yirmi dört saatte hiçbir şey yemezler, içmezler ve bir şey tatmazlardı. Hatta tükürüklerini bile yutmazlardı.

Ancak yirmi dört saatte bir kadeh çay alırlardı. (6)..

.İslamiyet’in farz kıldığı oruç, geçmiş ümmetlerdekinin aksine, gereksiz hükümlerin ve zorlukların bulunmadığı, sırf Allah Teâlâ’ya yaklaşma vesilesi olan bir ibadet olarak ifa edilmektedir..

.Kur’an-ı Kerim “Önceki ümmetlere farz kılındığı gibi “ derken ayetteki benzetme; orucun farziyetine dair bir benzetmedir. Yoksa evvelki ümmetlerin oruçlarının kemmiyetine ve keyfiyetine dair bir benzetme değildir.

Zira Hz. Âdem, “eyyam-ı bid” orucu tutardı. Aşure orucu ise Hz.

Musa ve kavmine ait bir oruç idi. (7)..

.İslamiyet’teki oruçta, kameri sene esas alınmak suretiyle; Ramazan hilalinin görülmesine bağlanmış ve böylece tüm mevsimlerde oruç tutma imkânı kazanılmış oluyor. Geçmiş dinlerdeki oruçlar yılın tayin edilmiş zamanlarına denk düşmekte idi.

..Görebildiğimiz kadarıyla geçmiş ümmetlerde oruç, meşakkat ve zorluklarla ifa edilebilen bir ibadet olarak karşımıza çıkmakta.

İslam dinindeki oruç teklifinde ise kolaylık esastır. İftarın acele edilmesi, sahura kalkarak yemek için tavsiyelerin bulunması, visal orucunun mekruh görülmesi ve oruç ayının sayılı günlerle sınırlandırılması İslam dinine tahsis edilmiş ilahi lütuflardır..

.Ramazanımız hayırlı, orucumuz makbul ve bayramımız mübarek olsun..

.Osman Zeki YAĞCI / Kurucaşile İlçe Müftüsü..

Kaynaklar :..1)Bakara; 183.

.2)Bakara; 286..

3)Hak Dini Kur’an Dili (Bakara; 286 Tefsiri)..4)Meryem; 26.

.5)Müslümanlıkta ibadet tarihi, Tarihul Mevlevi sy.104-105-1963.

.6)Oruç ve Ramazan İbadetine dair 101 Hadis, Hüsnü ERDEM s; 5-6 Diyanet Yayınları Ankara 1953..

7)A.g.e.

.8)Ruhul Beyan: İsmail Hakkı BURSEVİ c; 1 sy; 196 Mat Amire..

.

Kaynak [ Okunma Sayısı: 140 ]

Anahtar Kelimeler:

  • 0
    SEVDİM
  • 0
    ALKIŞ
  • 0
    KOMİK
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    KIZGIN
Talas Müftülüğü Hac Seminerlerini TamamladıÖnceki Haber

Talas Müftülüğü Hac...

Iğdır’da Din Görevlilerine TSE Semineri VerildiSonraki Haber

Iğdır’da Din Görevlilerine TSE Semi...

Yorum Yazın

Başka haber bulunmuyor!